woensdag 7 oktober 2020

Als het kan!

Wanneer ik nu langs het Wilhelminaplein loop denk ik met weemoed aan de Bossche Zomer. Denk ik aan de ontspannen sfeer op de Bossche Zomer Kemping waar gedronken, gegeten en gekletst werd. Het voelde als een virusbevrijder. Nu is het plein weer leeg, tiert het onkruid welig en heeft de herfstregen en -wind er vrij spel. Het Wilhelminaplein is na de Bossche Zomer toe aan de Bossche Winter. Hoezo? De herfst is amper begonnen. Nee, ik ben niet gek, want het BD kopte dinsdag: ‘laat de Bossche Winter maar komen, als het kan’. Ja, als het kan, want het besmettingsmeter loopt weer op.  

Maar laten we desondanks toch maar optimistisch blijven. Alleen niet luisteren naar dombo Donald Trump die vanuit zijn Witte Huis roept dat we niet bang moeten zijn voor corona. 'Kijk naar mij, ik ben weer energiek'. Dat riekt naar een verkiezingsstunt. Trump is er gek genoeg voor. Gelukkig loopt in het Bossche Stadhuis niet zo’n malloot rond die praat als een kip zonder kop. Niet dat ons gemeentebestuur zo spraakmakend is, maar ze zijn wel in voor een Bossche Winter. Als het maar kleinschalig is en dat vind ik nou weer jammer. Je moet juist iedereen naar buiten jagen om de Bossche Winter te beleven. Bovendien  loert buiten het minste besmettingsgevaar. 

Dus moet je in tijden van lijden heel creatief worden, en dat is in het Stadhuis nog ver te zoeken. Pieter Paul Slikker van de PvdA denkt aan een reizend circus met ZZP’ers uit de cultuur en koek-en-zopie die langs verzorgingshuizen trekken. Ralph Geers van de plaatselijke VVD wil het liefst voor de horeca een overkapping met terrasverwarmers. Niet bijster origineel allemaal. Bovendien vindt klimaatgoeroe Judith Hendrickx van de Bossche Groenen terrasverwarmers geen goed idee.

Kortom, ik werd niet enthousiast van wat ik las in het BD. Waar is het lef gebleven van de zo geslaagde Bossche Zomer? Ik ging eerst maar even douchen om mijn hoofd ideefris te maken. Terwijl het water uit de douchekop mijn lijf vertroetelde kleurde de Bossche Winter langzaam sneeuwwit in mijn hoofd. We moeten onze stad omtoveren tot een wintersportplaats, er een soort Kirchberg van maken. Nee, we hebben geen pistes om vanaf te roetsen, maar wel ruimte om te langlaufen, te rodelen en te jodelen. Jodelen? In onze stad woont vast iemand die kan jodelen als Olga Lowina.

We moeten dus als de sodemieter bergen kunstsneeuw gaan produceren of kopen om de binnenstad winterwit maken. Misschien iets voor die ZZP’ers van Pieter Paul Slikker? Met die kunstsneeuw kunnen we een schitterend langlauftraject aanleggen in Het Bossche Broek. Zwoegend en ploeterend naar de Zuiderplas, dan voldaan in het Smakenrad op de Pettelaarse Schans een welverdiende Wienerschnitzel verorberen of een glaasje glühwein drinken bij Moeke. Daarna weer op de skilatten naar de Parade voor een schaatskür op de ijsbaan. En heb je nog energie over, dan kun je met de arrenslee naar de rodelbaan op het Wilhelminaplein. Maar eerst een stop op de Markt om mee te jodelen met de Bossche Olga Lowina. Oladie Oladio, laat de Bossche Winter maar komen. Als het kan!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Wanneer ik de tune ‘Hoe gaat ie met de formatie’? hoor in de Avondshow van Arjen Lubach word ik altijd onwijs vrolijk. Op het tv-scherm kome...