vrijdag 10 maart 2023

Zooitje



‘Wij mannen hebben de afgelopen eeuwen er een zooitje van gemaakt’. Zo’n uitspraak zou je kunnen verwachten van heel feministische vrouwen én die zijn er steeds meer. En daar is niks mis mee, vind ik. Misschien zou de wereld er beter uitzien als vrouwen de scepter gaan zwaaien. Je weet maar nooit. In ons land heb ik nog geen wereldvrouw ontdekt. Even geloofde ik in Sigrid Kaag, maar die kreeg de handen ook niet op elkaar. Sterker én heel vervelend: haar wordt alle narigheid van de wereld toegewenst. Nu timmert Caroline van der Plas van de BBB aan de weg. Ze wil best minister-president worden. Ze weet niet wat ze zegt, maar dat vind ik wel vaker bij haar. Hoe vaker ik haar zie in talkshows, hoe vaker ik vind dat ze steeds meer betweterige mannelijk zooitjes gedrag vertoont.

En daar gaat nou precies de uitspraak ‘wij mannen hebben de afgelopen eeuwen er een zooitje van gemaakt’ over. En nou komt het. Wie zou gezegd kunnen hebben dat mannen er zooitje van maken? Renske Leijten van de SP? Zou kunnen. Nee, het is heel verrassend. Ik vermoed dat je vast niet aan onze koning hebt gedacht. Ik ook niet, maar hij heeft het wel gezegd en nog wel tijdens een staatsbezoek in Slowakije. Willem-Alexander heeft vrouwen op Internationale Vrouwendag opgeroepen vooral hun eigen talenten te gebruiken en mannen niet als voorbeeld te nemen. Ook koningin Máxima kwam met een hartenkreet naar Slowaakse vrouwen, om vooral heel assertief te zijn in het opkomen voor gelijke rechten tussen mannen en vrouwen. Daarna nam de koning het woord, eerst door te stellen dat hij het natuurlijk 100 procent eens is met zijn vrouw. Niet alleen hier en nu, maar 365 dagen per jaar, vertelde hij lachend. 

Meteen dacht ik: dat komt niet uit de koker van onze koning. Dat heeft Máxima hem vast ingefluisterd. En dat snap ik. Ik zou ook alles aannemen van haar. En nu ben ik heel benieuwd wat Mark Rutte hiervan vindt of van gaat vinden. Hij is tenslotte onze minister-president. Iedereen weet zo langzaam dat Mark Rutte grossiert in het maken van zooitjes. Hij heeft, terwijl hij gas liet opboren, veel Groningers de grond ingeboord en ook nog eens veel toeslagouders nare uitslag bezorgd. Maar hij is een man en komt er altijd mee weg. Binnenkort zal onze koning wel op het matje worden geroepen bij Mark Rutte omdat hij in zijn toespraak niet had mogen zeggen dat mannen er een zooitje van maken. Vervolgens zal op aandringen van Mark Rutte Máxima een statement maken: ‘hij is een beetje dom geweest, Willem heeft er een zooitje van gemaakt!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Weer thuis

Zo, ik ben weer terug in mijn eigen Bossche land. Na bijna vier zonnige en warme weken in Fuengirola was het thuiskomen best wel effe wennen...