donderdag 4 augustus 2022

Opblazen!






De prijzen gieren de pan uit, wat ik ook koop of consumeer. Dus ben ik blij met de bonusaanbiedingen van AH. Voor wat ze ook waard mogen zijn. Ik kijk nu nog gretiger naar de twee-voor-een producten in de schappen. Pas heb ik nog twee pakken biologisch sinaasappelsap gekocht voor de prijs van een. Niet dat ik die nodig had. Ik liep er toevallig langs en dacht ach: da's aantrekkelijk. Zeker in een tijd waarin het inflatiespook ons doet schrikken. Het is net zo'n virus als corona, alleen is er geen vaccin voor.


Inflatie? Wat is dat nou precies. Nu ben ik niet zo goed in al die economische begrippen, maar inflatie betekent letterlijk opblazen! Kennelijk is opblazen niet alleen een economisch begrip, maar al heel lang een oorlogsbegrip. Kijk en huiver bij de beelden van die achterlijke oorlog in de Oekraïne. Die oorlog die ervoor heeft gezorgd dat de prijzen van de consumptieartikelen enorm zijn opgeblazen. En het eind is nog lang niet in zicht. En zo wordt het vast een uitputtingsslag. In de Oekraïne maar ook bij de gemiddelde burger. Voor mensen met een smalle beurs zal het misschien wel luchthappen of op een houtje bijten worden.


Maar wat kan het schelen? Neem nou Shell en Heineken, twee hele grote jongens of moet ik meisjes zeggen in dit huidig overspannen tijdsgewricht. Zo heeft bierbrouwer Heineken het afgelopen half jaar flink geprofiteerd. De omzet steeg met maar liefst 37 procent tot 16,4 miljard euro. De winst bedroeg bijna 1.3 miljard euro. Ook een stijging van 22%. En wat zegt topman Dolf van den Brink: we zijn tevreden over de resultaten over het eerste half jaar. Consumenten gaan weer uit, ondanks de hoge inflatie. Hoor je het? Hij noemt ons geen mensen, maar consumenten. Dat klinkt onpersoonlijk én dat zal hij ook wel hebben bedoeld. Want ondanks de hoge winst heeft Heineken de prijs van een biertje gewoon met ruim 5% verhoogd. Bier smaakt nog steeds lekker, maar ik proef meer en meer inflatie in de schuimkraag.


Niet alleen Dolf is tevreden, ook topman Ben van Beurden van Shell is in zijn nopjes. Onder aan de streep kwam de winst van Shell de afgelopen drie maanden uit op 18 miljard dollar. Ben zegt hierover: "Onze winsten zijn zeer aanzienlijk. Ik realiseer me dat". De hoge prijzen noemt hij een 'wereldwijd fenomeen' waar Shell niet veel aan kan doen. Dat wil ik nog wel begrijpen, maar het is wel een heel gemakkelijk antwoord. Maar dat wil toch niet zeggen dat je geen rekening hoeft te houden met de portemonnee van de gemiddelde Nederlander. Toch gaat Ben daar geen rekening mee houden. Naast het investeren in een broodnodige energietransitie, gaat hij wel zijn aandeelhouders heel goed belonen voor hun aandeel Shell. Hoe noem je zoiets: slapend rijk worden! Zo werkt het systeem nu eenmaal. En dat zelfde systeem zorgt er ook voor dat een verhoging van de winstbelasting voor grootverdieners niet aan de orde is. En zo blijft de cirkel van geld zaaien en oogsten in tact. En er is niemand die deze cirkel durft op te blazen!







Brede welvaart

Ik vind het best veel verrassend klinken dat ons land in Europa zo goed scoort op ‘brede welvaart’. Alleen Zweden moeten we boven ons dulden...