vrijdag 24 februari 2023

Blikjescarnaval!





Zo de vrolijke, kleurrijke en dolle dagen van carnaval zitten er op. Het gekwek is en de muziekskes zijn verstomd. Den Bosch is geen Oeteldonk meer. Nou ja, er zijn altijd onverwoestbare eeuwige Oeteldonkers die ook na carnaval hun roodwitgele sjaal omhouden. Het nu stil in de stad. Ik heb geen carnaval gevierd, maar wel rondgekuierd en een klein biertje gedronken. Ook heb ik prins Carnaval ingehaald en naar de optocht gekeken. Het was druk in de stad, heel druk. Het leek wel een roodwitgele tsunami. Carnavalszondag zag ik alleen maar roodwitgeel voor mijn ogen dansen. Mijn god, waar blijven al die mensen. Als ze maar niet met z’n allen naar onze ouwe Sint Jan gaan bevlekken, het mooiste heiligdom van ons land volgens Tony van der Meulen.

Tony van der Meulen is columnist bij het BD. Zaterdag voor carnaval ging hij volledig los op het Bossche carnaval. Zijn weerzin tegen carnaval droop uit zijn woorden. Het sloeg nergens op. Van der Meulen had ergens de klok horen luiden, maar wist niet waar de klepel hing. De leut van het geweldige carnavalsliedje over onze ouwe St Jan van Pupke Blauw was bij hem in het verkeerde keelgat geschoten. Logisch, want carnaval is bij hem als vloeken in de kerk. Zo schreef hij onder meer: ‘om zo onze ouwe St Jan te behandelen. Wat een banaliteit, ik zou het niet in mijn hoofd halen de indrukwekkende kathedraal te tutoyeren’. Gelukkig had hij zelf door dat hij een deerniswekkende zuurpruim is.

Nu het woord banaliteit is gebezigd wil ik het hebben over bierbrouwerij Heineken. Hun aangepaste nettowinst steeg het afgelopen jaar met bijna 31 procent tot 2,8 miljard euro Daarbij hielp het ook dat Heineken wereldwijd minder belastingen hoefde te betalen. Waarom zouden ze ook? Belasting betalen is voor de dommen. Dolf van den Brink is nu de grote baas bij Heineken Nederland. Wat hij toucheert weet ik niet, maar ik heb gelezen dat het meer dan een miljoen euro per jaar is. Bij zijn aantreden zei hij onder meer: ‘HEINEKEN kan het alleen goed doen als het ook goed gaat met de samenleving en het milieu om ons heen’. 

Mooi gezegd, maar de realiteit is anders ofwel de maatschappelijke verantwoordelijkheid is bij Heineken ver te zoeken. Immers, Heineken trekt zich helemaal niets aan van de samenleving. Ze verhogen, ondanks de grote winst, gewoon de prijs van het goudgele bier en verzinnen allerlei drogredenen voor de prijsverhoging. Inmiddels kost een biertje als je uitgaat ongeveer 3,50. Ook met carnaval. Niet misselijk die prijs met carnaval voor een biertje uit een plastic beker met 0.18 ltr inhoud. Daar wordt niemand vrolijk van en dat is gebleken. Heel veel carnavalsvierders dronken, om het betaalbaar te houden, bier uit blik. En zo is het 'blikjescarnaval' geboren. De supermarkten Jumbo en AH - die ook exorbitante winsten maken - waren er vast blij mee. Om met Tony van der Meulen te eindigen: het is te banaal voor woorden!

Zomergevoel

  Ik liep in de Nieuwstraat op weg naar huis. Het regende weer eens. Mijn paraplu was mijn beschermfactor. Normaal gesproken zou je nu een z...