woensdag 30 januari 2019

Hoogmoed komt voor de val


Hoogmoed komt voor de val! Dat was het eerste wat ik dacht toen ik hoorde dat onze burgemeester in zijn bovenhuis was gevallen en daarbij zijn bekken heeft gebroken. Hoe gebeurde dat? Mikkers stond op een trapje en is toen gevallen. Misschien wilde Jack op het trapje alvast een speech oefenen over zijn nieuwe troefkaart in het lijstje ‘Den Bosch is dè!’. Staande op het trapje zei Jack: Den Bosch wordt ook dè datastad en pats daar lag hij. Voorlopig staat hij buitenspel.  Nou ja, staat! Het zal wel effe liggen worden in een ziekenhuisbed, want het lijkt een pijnlijke kwestie te zijn. Heel vervelend voor Jack Mikkers, maar op FB las ik dat hij er met carnaval weer hoopt te zijn. Een journalist van het BD reageerde met: zijn er geen belangrijkere zaken? Kennelijk niet, maar dat hoeft ook niet want Jack vindt toch al dat onze stad dè cultuurstad, dè onderwijsstad, dè meest gastvrije stad en natuurlijk de enige echte carnavalsstad van ons land is. En dat laatste smaakt hem vast lekker, want dan hoeft hij drie dagen geen burgemeester te zijn.  

Laatst was ik een weekje op Tenerife om mezelf te laven in de zon. Dat is gelukt, maar de prijs die ik ervoor betaal is minder leuk. Ik hoest me al een week suf, het klinkt als een motor die maar niet wil starten. Volgend jaar ga ik gewoon een poosje langer heb ik besloten. Maar wat wilde ik zeggen? O ja, op het strand had ik een geanimeerd gesprek met twee mensen uit Doetinchem, Jaap en Hermien. Ze vroegen waar ik woonde in Nederland. In Den Bosch, zei ik. 'Dat is toch de stad met dat leuke eetstraatje'? zei Jaap. 'Ik heb daar weleens gegeten, bij Tante Pietje. Dat was best goed. Maar verder kennen we Den Bosch niet, toch Hermien'? 'Nee. Wat heeft de stad nog meer te bieden?', vroeg Hermien uit beleefdheid.

Ik kon het lijstje van onze burgemeester ‘Den Bosch is dè!’ wel opsommen, maar dat leek me niet zo tot de verbeelding spreken. Dus werd het de kathedraal, het museum, de Diezevaartochten en de VF. Jaap verzorgt het licht bij theatervoorstellingen. Hij komt in veel theaters. 'Hoe staat het trouwens met jullie theater, dat is nogal verouderd'. Zullen we een biertje gaan doen? Ik trakteer, zei ik. Ik glunderde. Onbedoeld had Jaap me een nieuwe troefkaart toegespeeld voor het lijstje ‘Den Bosch is dè!’ van onze burgemeester: namelijk dè eetstad! Weet je, dat lijstje van onze burgemeester is gewoon flauwekul. Laten we bescheiden zijn, want we zijn niet meer dan een gezellige bourgondische stad waar ontwikkelingen traag gaan en ook niet heel onderscheidend zijn. Dus Jack Mikkers niet hoogmoedig meer zijn, dan val je ook niet meer. Beterschap!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Wanneer ik de tune ‘Hoe gaat ie met de formatie’? hoor in de Avondshow van Arjen Lubach word ik altijd onwijs vrolijk. Op het tv-scherm kome...