maandag 15 maart 2021

Loopneus



Ik heb een loopneus, mag ik gaan stemmen?  Dat stond met dikke letters in de krant boven een artikel met 17 prangende vragen in aanloop naar 17 maart. 17 vragen op weg naar 17 maart, hoe poëtisch. Welke wijsneus zou dat bij het BD hebben bedacht? In het artikel kwam bij vraag 14, de niet lekker voelvraag, de loopneus even kort voorbij. Het antwoord op deze vraag was: bij een loopneus moet ik iemand anders machtigen. Dan mag ik dus niet gaan stemmen, maar tegen die tijd dat ik iemand heb gemachtigd is mijn loopneus wellicht weer over. Ja, ik heb zo af en toe een loopneus. Eigenlijk heb ik altijd een loopneus, maar ik wandel nogal veel. Mijn neus wijst me namelijk zo’n beetje de weg. Snap je? Een snotneus daarentegen is andere koek. Bij een snotneus moet ik tijdens het lopen vaak mijn loopneus snuiten en dat vind ik niet prettig. Echter over een snotneus werd in het artikel niets gezegd, dus kon ik met een gerust hart gaan stemmen. Wat ik ook heb gedaan en dat was een stuk eenvoudiger dan per brief stemmen.

Ik weet niet wie de vragen bij het BD heeft bedacht, maar sommige vragen waren wel heel infantiel. Neem nou vraag 11: Ík stem liever niet. Gaat mijn stem dan automatisch naar de grootste partij? Ja. Want hoe bestaat het anders dat de VVD bijna altijd de grootste partij is, terwijl ze vaak naast het potje pissen? Denk daar maar eens over na! En dan vraag 15: wat gebeurt er woensdagavond als de stembureaus sluiten? Ik denk dat deze mensen, die de godganse dag aan de kiezers vragen om hun handen te desinfecteren, hun stempas af te geven en hun legitimatiebewijs te tonen uit balorigheid misschien wel alle stembiljetten in de fik gaan steken. Er een soort van vreugdevuur van maken als de ultieme ontlading. En waarschijnlijk hebben ze ook nog een aantal rode potloodjes over. Die knetteren lekker in het vuur, zeker weten. Want gaat er maar aanstaan, nee zitten, van half acht ’s morgens tot negen uur ’s avonds met een serieus gezicht achter een in elkaar geknutselde tafel in een donker en koud kerkgebouw.

Alle gekheid op een stokje, maar waar zijn ze bij de krant mee bezig? Denken ze misschien dat ik als zeventigplusser van het padje ben. Oké, er zijn zeventigplussers die inderdaad van het padje zijn, maar die lezen geen krant meer. Alhoewel, misschien vinden ze de cartoon van Toos en Henk nog wel leuk, én die is ook leuk. Ook de gemeente deed er nog een schepje bovenop. Nog meer betutteling of hoe je het ook noemen mag. In een brief van de afdeling burgerzaken stond dat ik zonder stempluspas niet kan stemmen, dus ik moest hem goed bewaren. En als ik zelf zou gaan stemmen dan moest ik eerst een gezondheidscheck doen. Dus niet van zit mijn haar goed of heb ik een nette jas aan als ik naar stembureau ga. Nee, geen loopneus hebben. Dat is lastig, want zonder loopneus kom ik als fervent wandelaar niet richting stembureau. Maar dat had ik al verteld!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Wanneer ik de tune ‘Hoe gaat ie met de formatie’? hoor in de Avondshow van Arjen Lubach word ik altijd onwijs vrolijk. Op het tv-scherm kome...