woensdag 1 juni 2022

Leveren!



Van de week zag ik op tv een stukje van de persconferentie van Louis van Gaal, de bondscoach van het Nederlands elftal. Even had ik zoiets van: is dat verrekte voetbalseizoen nou nog niet voorbij? Niet dus! Nu begint komend weekend de ‘Nations League 2022-2023. Komende vrijdag speelt Nederland tegen onze zuiderburen ofwel de Rode Duivels. Daarna volgen er meer wedstrijden voor onze jongens. Arme jongens, moeten ze weer de groene grasmat op om hun balkunstjes te vertonen. Wat moeten die Dagobert Duck's toch hard werken. Eerlijk gezegd heb ik daar geen compassie mee. Temeer dat de spelers van het Nederlands elftal zo onbeschoft veel geld verdienen. Zoveel geld dat je door de euro’s amper nog het doel ziet waar de bal in moet.


Zo las ik dat Frenkie de Jong een vorstelijk aanbod van Manchester United heeft gekregen. Wat zeg ik? Het is meer dan dat. Hij kan maar liefst 24 miljoen Engelse ponden per jaar gaan verdienen. Omgerekend is dat zo’n 76.000 euro per dag. Dat is 3166 euro per uur ofwel 52 euro per minuut. Een vakkenvuller bij AH zou al blij zijn met 52 euro per dag. Kun je het nog bevatten? Ik in ieder geval niet. Maar er is bijna niemand die nog met z’n ogen knippert als deze bedragen voorbij komen. Alsof het de normaalste zaak van de wereld is én dat is het kennelijk ook. Onze koning krijgt een miljoen per jaar en daarover mekkeren mensen nogal eens omdat hij te weinig zou leveren. Net als Wijnaldum!


Wijnaldum? Daarvoor ga ik even terug naar de persconferentie van stand-up comedian Louis van Gaal, pardon bondscoach. Hem werd gevraagd waarom Wijnaldum niet is geselecteerd. De blik in zijn ogen zei al genoeg. ‘Ben ik nou degene die zo slim is, of ben jij nou zo dom’? Louis heeft Wijnaldum niet geselecteerd omdat hij niet had geleverd. Dat zei hij wel een paar keer om het maar eens goed duidelijk te maken. Niet geleverd? Heeft Wijnaldum dan als een dooie pier op het veld gestaan? Ik weet het niet, maar als Van Gaal dat zegt dan zal het wel zo zijn. Niet geleverd! Rare uitdrukking trouwens. Wijnaldum is toch geen gasleverancier?


Ondanks dat Wijnaldum, volgens van Gaal, niet heeft geleverd verdient hij bij Paris Saint Germain toch zo’n slordige negen miljoen per jaar. Dat is 24.657 euro per dag, wel veel minder dan Frenkie bij Manchester United gaat verdienen. Het zijn allemaal wel bruto bedragen, dat is dan weer jammer. Maar misschien hebben ze wel een groot deel van hun inkomsten gestald op een schemerachtig belastingvrij paradijs genaamd ‘Paradise by the dashboardlight’. Dat laatste klinkt als een grappige vondst, maar dat is het niet. Het gaat wel om duizelingwekkende bedragen die worden betaald aan al die Messi's, Ronaldo's en Frenkie de Jong's. En die rat race gaat gewoon door. De sky is the limit. En het maakt niet uit of je als voetballer nou wel of niet levert. Nee, dat doen de moneymakers wel zodat deze absurditeit door kan gaan!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Wanneer ik de tune ‘Hoe gaat ie met de formatie’? hoor in de Avondshow van Arjen Lubach word ik altijd onwijs vrolijk. Op het tv-scherm kome...