donderdag 7 juli 2022

Ode aan de koe

Wat ik me afvraag, nu die verrekte boeren ons hele land op stelten zetten met hun trekkers die op  pantservoertuigen lijken, wat een koe hiervan zal denken? Zou een koe blij met de onbezonnen acties van haar baas? Ik denk het niet. Per definitie is een koe een vredelievend dier.  Daarom ben ik eigenlijk wel heel benieuwd naar wat een koe hiervan denkt. Kijk bij een stier ga ik me dat niet afvragen want die is van nature al wat agressief.  Ze heten dan ook niet voor niets stier.  Nou kunnen koeien ook weleens op hol slaan, maar nu zijn hun boeren op hol geslagen. Maar ik kom natuurlijk nooit te weten wat een koe hiervan vindt.


De koe vertedert mij. Wanneer ik langs een wei loop waar koeien aan het grazen zijn blijf ik altijd een poosje stilstaan om naar die lieverds te kijken. Het zijn zo'n goedzakken. In dubbel opzicht, want ze hebben ook nog een gevulde goedzak met melk onder hun lijf hangen. Als ik naar hen kijk dan vergeet ik voor even alle ellende om me heen. Met een koe krijg je geen ruzie, toch? Alhoewel. Vorig jaar wilde ik in het prachtige Drentse landschap dwars door een wei lopen waar koeien graasden. Waarom dwars door de wei? Nou, de wandelroute liep zo. Al snel zag ik dat de koeien met wat geloei met elkaar in conclaaf gingen. Alle koeien en dat waren er zo'n dertig stopten met grazen en een tiental vormden een front zodat ik er niet meer door kon. Kennelijk vonden ze dat hun veiligheid in het geding was en dat mijn aanwezigheid op hun wei niet was gewenst. Ik weet niet wat ze gedaan zouden hebben wanneer ik mijn pad toch had vervolgd. Nou, het voelde in ieder geval niet goed om mijn pad te vervolgen. Ik draaide om. De koeien keken me onnozel, maar tevreden na. Een koe loeide zelfs om te melden dat het sein weer op veilig stond. 


Dus koeien zijn helemaal niet zo onnozel. Nee, ze zijn best slim begrijp ik van de koeienkenner. In koeien huist een brein met bijna net zoveel kronkels en verbindingen als het onze. Een brein dat in verhouding groter is dan dat van een kat of een hond. Uit onderzoek blijkt dat koeien de relatie oorzaak-gevolg kennen. Een koe snapt bijvoorbeeld beter, nadat ze een keer tegen het schrikdraad hebben gestaan, dat niet meer moeten doen. Bovendien hebben koeien hebben een heel goed geheugen. Zo herkennen ze gezichten; boeren maken het vaak genoeg mee dat een koe vrolijk op hen af loopt voor een begroeting. Aha, koeien zijn dus misschien wel intelligenter dan mensen? Wie weet. Ze snappen in ieder geval dat je beter maar eenmaal iets verkeerd moet doen. Daar kunnen wij nog van leren. En koeien houden ook van polderen. Dus boeren breng een ode aan de koe, ga weer met hen polderen dan komt er vast een oplossing die past. Anders bel ik Yvonne Jaspers van 'Boer zoekt vrouw'!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Wanneer ik de tune ‘Hoe gaat ie met de formatie’? hoor in de Avondshow van Arjen Lubach word ik altijd onwijs vrolijk. Op het tv-scherm kome...