zondag 28 juli 2024

De wolf




De wolven in ons land houden de gemoederen bezig en dan bedoel ik niet de geldwolven. De groep geldwolven inmiddels is vele malen groter dan de roedels wolven die vooral op de Veluwe hun domicilie hebben. Waar de geldwolven verblijven weet ik niet, maar dat zal vast op plekken zijn waar grote villa’s staan. De komende jaren komen er nog eens 200.000 geldwolven bij en dat zijn vast niet alleen loterijwinnaars. Nu zijn geldwolven in principe mensvriendelijk en dat kun je van de wolf niet meer zeggen. De wolf is voor de duvel niet bang meer voor mensen. Ja, die verrekte wolf. Hij lijkt op een Duitse herder, maar dat is schone schijn. Zijn karakter is totaal anders. De wolf is bloeddorstiger.

De grootste hobby van de wolf is het doodbijten van makke schapen in de wei. Jammer genoeg lukt het de makke schapen niet om, als er wolvengevaar dreigt, over de dam te springen. Je kent vast wel het spreekwoord: als er een schaap over de dam is volgen er meer. Niet dus, mak als ze zijn blijven ze staan om te worden doodgebeten. Nee, de wolf is absoluut niet mijn dier. Ik heb liever een schaap met zijn aaibare kop. Een wolf moet je niet aaien, dan kun je zomaar worden gebeten. Dus als je een wolf ziet, maak dan dat je wegkomt. Het liefst op een snelle fiets.

En dat brengt mij bij Tadej Pogacar, de wielrenner. Hem vind ik ook wel een beetje een wolf, maar dan in schaapskleren. Waarom zeg ik dat? Tijdens een van de laatste Touretappes zei hij: 'Vandaag fiets ik kalm de berg op’. Ja ja, vervolgens fietste hij als een bladblazer, iedereen omver. Pogacar heeft op zijn gemak zowel de Giro d'Italia als de Tour de France gewonnen. Andere renners, toch niet de minsten, werden voorbij gefietst alsof ze niet bestonden. Weet je, ik vertrouw zijn haast bovenmenselijke prestaties niet helemaal. Als je naar de Tour de France hebt gekeken en oplettend bent geweest tijdens een interview met Pogacar moet je hebben opgemerkt dat deze fatbiker wat vreemd uit zijn ogen kijkt. Kijkt alsof hij in hogere sferen vertoeft.

Nu zul je je vast afvragen waarom ik Pogacar bij het gedoe met de wolven heb gehaald? Nou, ik vind hem net als de wolf niet heel sympathiek. En dat wilde ik even kwijt. Terug naar de wolf. De wolventrek naar ons land zal de komende tijd nog wel toenemen. Er zijn inmiddels tien roedels ofwel zestig wolven. Op zich nog niet zo veel, maar ze hebben wel al heel wat schapen de nek doorgebeten. Vrienden van de wolf zeggen: ‘dat hoort nou eenmaal bij de natuur’. Dat zal wel, maar wat moet een schapenhouder daarmee? Kijk, als de wolf nou trekken zou vertonen van Bor de Wolf uit de Fabeltjeskrant zou ik ‘m nog wel te pruimen vinden. Maar zo niet. En dat zal Roodkapje vast met me mee eens zijn!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Wen er maar (niet) aan!

Terwijl ik achter mijn laptop bezig ben met het schrijven van een column zie ik buiten donkere wolken zich samenpakken, De bomen langs het k...