maandag 27 juni 2022

Zenuwachtig!

    'Al onze medewerkers zijn in gesprek. De wachttijd bedraagt zo'n dertig minuten. U kunt beter later terugbellen'. Dit bericht hoor ik nogal eens wanneer ik een bepaalde instantie probeer te bereiken. Het komt ook voor dat ik een soort van viergangenmenu te verorberen krijg alvorens ik iemand aan de lijn krijg. De belastingdienst is er een sprekend voorbeeld van. Van de week belde ik toevallig met die belastingdienst met een vraag over mijn aanslag. Niet dat ik een aanslag wilde plegen, want daar heb ik een broertje dood aan. En gelukkig ben ik ook geen boze boer die onbezonnen de boerenoorlog predikt omdat de stikstof nogal stof doet opwaaien. 

Goed, na een half uur wachten kreeg ik een medewerker aan de lijn. Nu is wachten niet leuk, maar ik heb een heel lang lang lontje en word niet zo gauw zenuwachtig. Dat laatste geldt jammer genoeg niet voor iedereen, want er raken steeds meer mensen oververhit. Nog even en onze samenleving raakt op drift en zijn we, voordat we het beseffen, de weg kwijt. Annie was ook een beetje de weg kwijt en vroeg mij of ik haar kon helpen met wat administratieve zaken. En als vrijwilliger in een wijkplein doe ik dat met liefde en plezier. 'Ik moet een loonstrook uitprinten voor de gemeente. Ze willen iedere maand weten wat mijn inkomsten zijn, want ze vullen mijn inkomen aan. Ik heb zelf geen computer. Daar word ik heel  zenuwachtig van. Dus kom ik iedere maand hier'. 


'Kijk meneer, u moet naar de website van het bedrijf en dan inloggen op medewerkers. Daar zijn de loonstroken te vinden. Vorige keer heeft iemand anders mij geholpen. Dat wilde maar niet lukken en daar werd ik heel zenuwachtig van. Maar ik denk dat u rustig en handig bent. Dat vind ik fijn'. Even later rolde in kleur de loonstrook uit de printer. Annie keek naar de loonstrook. 'Kijk eens wat een hoop geld ik krijg, ik voel me haast miljonair. Dat komt omdat er vakantiegeld bij zit. Dat vind ik fijn, want kan ik mijn kleinkinderen weer blij maken. Dat doe ik het liefst. Maar ze zullen nu wel zeggen: oma koopt nu eindelijk eens een nieuwe telefoon, want die u nu heeft is een heel oud beestje'. 


'Ik praat graag. Dat zult u wel gemerkt hebben. Op mijn werk praat ik ook veel. Ik ben wel minder gaan werken, want ik kreeg overal last. Van mijn nek, van mijn rug'. Maar niet van je mond, dacht ik. 'O, ik heb nog een vraagje: ik heb van Brabant Wonen een brief ontvangen over de huurverhoging. Dat moet ik doorgeven aan de belastingdienst en dat vind ik wel een probleem. Van de week heb ik wel een uur aan de telefoon gezeten en iedere keer ging het scherm op mijn telefoon op zwart. Moest ik dat weer aantikken. Daar werd ik zo zenuwachtig van. Misschien kunt u mij helpen? U bent zo handig met de computer en u blijft zo rustig'. Geen probleem, zei ik. Ik zal het medicijn zijn tegen uw zenuwachtigheid!         


                                                                                                                                                

                                                                                                        

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Wanneer ik de tune ‘Hoe gaat ie met de formatie’? hoor in de Avondshow van Arjen Lubach word ik altijd onwijs vrolijk. Op het tv-scherm kome...